Jedyny całkowicie estetyczny i godny pochwały aspekt ostatniego finału
Top Model? Zdecydowanie kreacje Kamili Gawrońskiej-Kasperskiej, w których
wystąpiły modelki. Po niemożliwie kiczowatym pokazie bielizny ubrania
projektantki niemal dokonały niemożliwego - na chwilę przywróciły programowi
prawdziwą klasę.
Niewielu jest w Polsce
projektantów takich jak Gawrońska-Kasperska, których modę chce się nie tylko
nosić, ale też po prostu podziwiać, wgłębiać się w jej treść i przekaz. Tworząc
spójne kolekcje inspirowane zazwyczaj konkretnym motywem, nigdy nie czyni ich
zbyt dosłownymi. W jej pracy nie ma
miejsca na przypadek. Wszystko jest perfekcyjnie przemyślane - od inspiracji
przez sylwetki po detale wykończenia. To sprawia, że Gawrońska-Kasperska jest
projektantką, której twórczości z pewnością warto przyjrzeć się bliżej.
Metropolis
W Metropolis projektantka
zachwyca futurystycznym ujęciem. Nie jest to jednak futuryzm w stylu Paco
Rabanne - pełen innowacyjnych materiałów
i metalicznego połysku. Tu najważniejszą rolę gra forma – bryłowata, precyzyjna
i ascetyczna. Twarze modelek okalają ogromne, plisowane kołnierze, sylwetki
zamknięte są w geometrycznych kształtach. Tytuł kolekcji podpowiada, że
Gawrońska Kasperska inspirowała się superprodukcją filmową Fritza Langa z 1927 roku ukazującą dystopijny obraz świata -
miasto przyszłości, a w nim ogromne drapacze chmur o różnorodnych formach.
Wbrew pozorom Metropolis to jednak nie
tylko futuryzm. Wnikliwy obserwator odnajdzie w kolekcji inne inspiracje,
również pochodzące z lat 20. Geometria i zestawienie czystych, kontrastujących
barw (biel, czerwień i czerń) przywodzi na myśl styl art déco i malarstwo
Tamary Łempickiej. Futurystyczne czepki noszone przez modelki są
łudząco podobne do kasku artystki z jej autoportretu Tamara w zielonym Bugatti. Inspiracje modą lat 20. można też łatwo zauważyć w fasonach niektórych sukienek. Czy takie futurystyczne retro ma prawo wypaść
dobrze? Metropolis udowadnia, że jak najbardziej tak.
Mimesis
Inspirowana botaniką i owadami kolekcja
jest bardzo sensualna, wręcz pobudzająca zmysły. Kolory zaczerpnięte zostały z natury
– zgaszone zielenie, przybrudzone biele, blade róże. Trójwymiarowość warstwowanego
jedwabiu, miękkie, opływowe linie i dużo przezroczystości sprawiają, że piękno w Mimesis jest kruche i
delikatne niczym skrzydła ważki czy płatki egzotycznych kwiatów. Z kolei
przeniesiona na bluzki i sukienki tekstura palmowego liścia daje wrażenie siły,
trwałości. Kolekcja jest zatem w pewnym sensie odbiciem kobiecości, która tak
jak natura bywa jednocześnie krucha i silna. Kreacje dodatkowo zyskują dzięki świetnie
wykonanemu, minimalistycznemu lookbookowi, w którym również modelka idealnie
wpisuje się w klimat całości.
Villa dei Misteri
Villa dei Misteri to ruiny domu w
Pompejach, na ścianach którego widnieją malowidła przedstawiające obrządki misterium
dionizyjskiego. Zainspirowany nimi obraz Jerzego Nowosielskiego o tym samym
tytule to dzieło pełne tajemniczości i erotyzmu. Artysta przedstawia nagie kobiety, ich lustrzane odbicia i
uchylone drzwi, nawiązując w ten sposób do kultury dionizyjskiej, oznaczającej
przede wszystkim kult cielesności, dzikiej i drapieżnej strony ludzkiej natury.
Zainteresowanie tymi właśnie motywami widoczne jest również w kreacjach
Gawrońskiej-Kasperskiej przez polskie Elle nazwanych „wręcz perwersyjnie
eleganckimi”. Przezroczystości, mocna sylwetka i odważna, zmysłowa kolorystyka, wzięta jakby
wprost z dionizyjskich malowideł istotnie nadają kolekcji lekko erotyczną
wymowę. W Villa dei Misteri widać też zdecydowany wpływ twórczości Jerzego
Nowosielskiego, która łączy w sobie elementy sakralne, związane z kulturą
Bizancjum i obrządkiem wschodnim z
kultem kobiecego ciała. Ubrania, miejscami nawiązujące do szat liturgicznych,
lecz przede wszystkim kreujące posągową
wręcz sylwetkę – poszerzane spodnie, duże, półokrągłe, krzyżujące się kołnierze
- połączone zostały z przewijającym się w całej kolekcji motywem greckokatolickiego
krzyża. Efekt jest mistyczny, tajemniczy, a jednocześnie odrobinę perwersyjny –
scalający sacrum i profanum. Przesłanie kolekcji zdaje się być stuprocentowo
zgodne ze słowami samego Nowosielskiego, który napisał kiedyś, że „pełna synteza
spraw duchowych z rzeczywistością empiryczną dokonuje się właśnie w postaci
kobiety”. Co ważne, świetnie skrojone i perfekcyjnie wykończone płaszcze,
peleryny i sukienki sprawiają, że Villa dei Misteri pozostaje kolekcją funkcjonalną
i niezbyt trudną w interpretacji.
Kamila Gawrońska-Kasperska jest
projektantką, której pracę niezmiernie cenię i podziwiam. Świetny warsztat kostiumografa
łączy z wiedzą o kulturze i sztuce oraz nieograniczoną wyobraźnią. Zawsze z
niecierpliwością czekam na jej kolejce, bo niosą ze sobą coś więcej niż
wrażenia estetyczne. W rękach projektantki moda staje się niemal tekstem
kultury, zachęcającym do refleksji i interpretacji.
Zdjęcia pochodzą z oficjalnej strony projektantki.
Zdjęcia pochodzą z oficjalnej strony projektantki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz